De beste nog beter maken
Soms valt mijn oog op iets wat direct mijn aandacht trekt. Vandaag las ik over de nieuwe Mercedes-Benz GLC Coupé. Nóg beter met zijn grotere elektrische bereik. Nóg gelikter met zijn sterker afgelopende daklijn. Mercedes-Benz wil voorop blijven lopen en verbetert de modellen constant. Dat zette mij aan het denken; hoe zit dat eigenlijk in onze sector?
Als ik dit vergelijk met de dakensector, ontbreekt het ons aan innovatieve initiatieven. Ik zie nog altijd veel dezelfde daken terwijl ik weet dat het anders kan, dat het béter kan. We gebruiken al jaren dezelfde onderdelen en richten ons met name op de vraag van de klant. Maar er is zo veel meer mogelijk. Laten we ook in de top van ònze sector blijven ontwikkelen. Laten we de klant verrassen en hem echt een keus geven!
Eigen bioscoop
Te lang zijn we blijven hangen in de vraag wat de klant wil. Ik denk dat het tijd is om vanuit onze kennis en kunde te gaan ontwikkelen en daarna een compleet nieuw concept aan de klant voor te leggen. Laat ons hierbij verder kijken dan alleen de dakpannen an sich. Denk ook meteen na over de zolderruimte die zich onder het dak bevindt; wat zien we daar voor mogelijkheden? Wordt het een sportruimte, of bouwen we zelfs een eigen bioscoopzaal voor de bewoners?
Behoefte creëren
We moeten de klant verrassen met onze ideeën en zo een behoefte creëren waarvan hij niet eens wist dat hij die had. In andere industrieën zien we dat meer en meer gebeuren, zoals bij Mercedes-Benz. Daar wordt de beste nóg beter gemaakt; een nieuw model wordt ontwikkeld en in de markt gezet, zonder dat de klant erom vraagt. Hiermee bieden ze simpelweg een grotere keuze.
Durf los te laten
Ik geloof dat we ons te veel laten leiden door de waan van de dag. We moeten lef hebben, durven los te laten en verder te kijken dan de klantvraag. We kunnen meer acteren op innovatie en duurzaamheid. Het mooie daarvan is; je roept niet alleen een nieuwe behoefte op bij de klant, maar het is ook meteen een oproep aan je concurrenten om mee te gaan innoveren. En daardoor krijgt de klant een nòg groter aanbod!
Het allerbelangrijkst is echter om de lol ervan in te zien. Dat we los moeten laten en innoveren, staat buiten kijf. Maar doe dat met plezier; kijk om je heen en doe nieuwe ideeën en inspiratie op. Dat maakt het dagelijkse werk zoveel leuker en geeft enorm veel energie!
Doe jij mee?
Zullen we in dit jaar onze klanten eens echt gaan verrassen? Vooropgesteld; dat hoeft niet zoals bij Mercedes-Benz, maar laten we elkaar inspireren. Hierbij quote ik graag Loesje (van de posters) die ooit schreef: “Waarom moeilijk doen als het samen kan?”
Bij Fier gaan we aan de slag. Doe je mee? In Meijel zeggen we dan: "Sjon en nou durpakke."
Joost Stemkens,
Fier Dakcontrol
< Terug naar blogs